Broj korisnika interneta danas je 80 puta veći nego 1995, a generatori razvoja su sajtovi sa korisničkim sadržajem poput „Instagrama” i „Fejsbuka”, pokazuje novi izveštaj o digitalnim trendovima
Pre 20 godina na mreži je bilo 35 miliona ljudi a džin je bio „Netskejp”, mnogima nepoznata kompanija. Danas imamo „Gugl” i 2,8 milijardi korisnika interneta, 80 puta više nego 1995. godine.
Koliko se internet promenio za proteklih 20 godina pokazuje izveštaj o globalnim digitalnim trendovima američke kompanije „KPCB”. Prvi takav dokument objavila je 1995, pa je ovaj najnoviji prilika za poređenje u mnogim segmentima upotrebe interneta na globalnom nivou.
Najveći rast se trenutno beleži na mobilnim uređajima kao što je smartfon, a generatori razvoja su sajtovi na koje korisnici sami postavljaju sadržaj, od „Pinteresta” preko „Instagrama” do „Fejsbuka„.
Broj korisnika interneta raste, ali je taj rast usporen u odnosu na prethodne godine – osam odsto 2014. u odnosu na 10 procenata 2013. i 12 odsto 2012. Najveći rast je u Indiji (33 odsto), u Kini je sedam odsto , u SAD dva odsto, dok u Japanu stagnira. Mereno po protoku saobraćaja, upotreba je veća za 22 odsto nego prethodne godine, a na mobilnim uređajima za čak 69 odsto.
Zanimljivo je da usporava i rast broja korisnika smartfona. Dok je 2012. iznosio 65 odsto, 2013. je smanjen na 27 procenata, a prošle godine na 23 odsto. Najveći je u Indiji (55 odsto), Kini (21) i Brazilu (28).
Na globalnom nivou porasli su budžeti za oglašavanje na internetu, sa 59 miliona dolara 2009. na 133 miliona prošle godine. Broj reklama na mobilnim platformama raste, dok na desktopu opada, pokazuje dokument na 197 strana koji se odnosi na 2014. godinu.
U prvom izveštaju 1995. mobilni telefon je koristilo 80 miliona ljudi (jedan odsto stanovništva), a danas je taj broj dostigao 5,2 milijardi (73 odsto populacije).
Većina podataka se odnosi na SAD. Prosečan Amerikanac je 2008. provodio 2,8 sati dnevno uz digitalne medije, a danas je 5,6 sati prikovan za razne ekrane (2,8 uz smartfon, 2,4 uz kompjuter, 0,4 uz konzole).
Među američkom omladinom od 12 do 24 godine najpopularniji su „Fejsbuk”, „Instagram” i „Snepčet”, ali dok poslednje dve mreže beleže rast broj korisnika, „Fejsbuk” je u opadanju. U istoj grupi, 87 odsto ne napušta smartfon ni danju ni noću, a za 80 odsto je to prvo za čim posegnu kad se probude. Šezdeset odsto veruje da će u narednih pet godina sve da se obavlja preko mobilnog. Skoro polovina ih svakodnevno koristi kameru mobilnog telefona najmanje jednom, uglavnom da postavi slike na društvene medije.
Zanimljivi su podaci o upotrebi dronova za dostavu u komercijalne svrhe. Ove godine se očekuje 4,3 miliona isporuka globalno, što je 178 odsto više nego 2014. godine. Primenjuju se u poljoprivredi, za prikupljanje informacija o zemljištu, nadzor gasne i električne infrastrukture, u katastrofama kao što su zemljotresi, za procenu štete i spasilačke operacije. Samo u SAD više od 400 kompanija registrovano je za komercijalnu upotrebu dronova.
„Tviter” – važan izvor informacija
* 1995. je na mreži bilo 0,6 odsto svetske populacije, a sada je 39 odsto
* Trgovina preko interneta je 1998. u SAD činila jedan odsto ukupne prodaje, a danas je devet
* Internet ima ogroman uticaj na potrošače i kompanije, polovičan na sektor bezbednosti, a relativno mali na obrazovanje, zdravstvo i vlade.
* Ukupna tržišna vrednost 15 najvećih internet kompanija je pre 20 godina iznosila 16,8 milijardi dolara, a danas je 2.400 milijardi
* „Tviter” je postao važan izvor informacija za mnoge medije
Najpopularnije aplikacije
„Fejsbuk”
„Vocap”
„Fejsbuk mesindžer”
„Instagram”
„Vajber”